ES riepu marķēšanas noteikumi



ES riepu marķēšanas noteikumiSaskaņā ar ES noteikumiem no 2012.gada novembra visiem vieglo automašīnu un kravas automašīnu riepu ražotājiem ir jāmarķē sava produkcija ar speciālām etiķetēm, ar norādēm par degvielas ekonomiju, saķeres īpašībām uz slapja seguma un trokšņa līmeni C1, C2 un C3 riepām (t.i. riepām, kas galvenokārt uzstādītas pasažieru automašīnām, kravas automašīnām ar mazu un lielu kravnesību).

Uzticamas un salīdzināmas informācijas trūkums par riepu īpašībām sagādā grūtības patērētājam pie riepu izvēles. No 2012.gada 1.novembra dati par riepu īpašībām būs pieejami pārdošanas vietās, tāpat arī katalogos, brošūrās vai reklāmās.

Tas viss tiek darīts ar nolūku attīstīt tirgu un starp jau atzītiem standartiem izcelt riepas, kurām ir augstāka degvielas ekonomija, kas ir drošākas, un ar zemāku trokšņa līmeni.

(Avots: Eiropas Komisija)

Riepu marķēšanas sistēma ieviesta ES ņemot vērā sekojošos trīs kritērijus:

  • Degvielas ekonomija
  • Riepu saķeres rādītājs bremzējot uz slapja ceļa seguma
  • Trokšņa līmenis

atdalosa_stripa.jpg

Degvielas ekonomija

Degvielas ekonomija

Degvielas ekonomijaDegvielas ekonomija tiek noteikta pēc riepu rites pretestības rādītājiem.

Parasti šādu rites pretestību rada objekta deformācija, virsmas deformācija vai arī abi no minētājiem. Par papildus ietekmējošiem faktoriem tiek uzskatīti riteņa rādiuss, ātrums, ar kādu transporta līdzeklis brauc uz priekšu, saķere ar virsmu, ka arī mikroslīde starp kontakta virsmām. Rites pretestība lielā mērā ir atkarīga no riepas materiāla un virsmas veida.

 

 

Klase

PCR (C1)

LTR (C2)

TBR (C3)

A

RRC ≤ 6.5

RRC ≤ 5.5

RRC ≤ 4.0

B

6.6 ≤ RRC ≤ 7.7

5.6 ≤ RRC ≤ 6.7

4.1 ≤ RRC ≤ 5.0

C

7.8 ≤ RRC ≤ 9.0

6.8 ≤ RRC ≤ 8.0

5.1 ≤ RRC ≤ 6.0

D

-

-

6.1 ≤ RRC ≤ 7.0

E

9.1 ≤ RRC ≤ 10.5

8.1 ≤ RRC ≤ 9.2

7.1 ≤ RRC ≤ 8.0

F

10.6 ≤ RRC ≤ 12.0

9.3 ≤ RRC ≤ 10.5

8.1 ≤ RRC

G

12.1 ≤ RRC

10.6 ≤ RRC

-

7 klases: sākot no G (minimāla ekonomija) līdz А (maksimāla ekonomija).

Ekonomijas pakāpe var atšķirties atkarībā no transportlīdzekļa veida un transporta kustības nosacījumiem. Starpība degvielas patēriņā starp G un A klasēm pilnam riepu komplektam var dot degvielas ekonomiju par 7,5% vai pat vairāk, ja runa ir par kravas auto.

atdalosa_stripa.jpg

Riepu saķeres rādītājs bremzējot uz slapja ceļa seguma

Riepu saķeres rādītājs bremzējot uz slapja ceļa seguma

Riepu saķeres rādītājs bremzējot uz slapja ceļa segumaŠis rādītājs ataino riepu bremzēšanas īpašības uz slapja ceļa.

Riepām ar zemu rites pretestību ir augsta degvielas ekonomija, taču bieži vien tām var būt sliktāka saķere ar ceļa segumu, kas var radīt problēmas drošībai. Šī iemesla dēļ Eiropas Padome riepu ražotājiem pieprasa norādīt informāciju par riepu saķeres īpašībām uz slapja ceļu seguma.

 

  


Klase

PCR (C1)

LTR (C2)

TBR (C3)

A

1.55 ≤ G

1.40 ≤ G

1.25 ≤ G

B

1.40 ≤ G ≤ 1.54

1.25 ≤ G ≤ 1.39

1.10 ≤ G ≤ 1.24

C

1.25 ≤ G ≤ 1.39

1.10 ≤ G ≤ 1.24

0.95 ≤ G ≤ 1.09

D

-

-

0.80 ≤ G ≤ 0.94

E

1.10 ≤ G ≤ 1.24

0.95 ≤ G ≤ 1.09

0.65 ≤ G ≤ 0.79

F

G ≤ 1.09

G ≤ 0.94

G ≤ 0.64

G

-

-

-

7 klases sākot no G (maksimālais bremzēšanas ceļš) līdz A (minimālais bremzēšanas ceļš)

Efektivitāte var atšķirties atkarībā no transporta līdzekļa veida un kustības nosacījumiem, bet pilnas bremzēšanas gadījumā starpība starp klasēm G un A četru identisku riepu komplektam var sastādīt līdz pat 30% no bremzēšanas ceļa garuma (piemēram, standarta pasažieru automašīnai, kura pārvietojas ar 80 km/h lielu ātrumu, bremzēšanas ceļš var saīsināties par attālumu līdz 18 m).

Riepu saķeres rādītājs bremzējot uz slapja ceļa seguma

atdalosa_stripa.jpg

Trokšņa līmenis

Trokšņa līmenis

Trokšņa līmenisĀrējais trokšņa līmenis tiek mērīts decibelos (dB) un tiek noteikts trīs kategorijās (skatīt zīmējumā attēlotās melnās svītras). Jo vairāk melno svītru, jo lielāku troksni rada riepas automašīnai kustoties. Neatkarīgi no trokšņa rādītājiem decibelos dB(A), attēlota ir arī piktogramma, kas norāda vai riepu rites pretestības ārējais trokšņu līmenis nepārsniedz maksimālo līmeni, kas tiks ieviests Eiropā (3 melnas svītras = riepa ar lielāku trokšņa līmeni), vai norādītais trokšņa līmenis ir starp maksimālo apzīmējumu un ir zem 3dB (2 melnas svītras = riepa ar vidēju trokšņa līmeni), un vai ārējā trokšņa līmenis ir zemāks par norādīto vairāk kā par 3 dB (1 melna svītra = riepa ar zemu trokšņa līmeni).

Ir jāņem vērā, ka jauna standarta ieviešana ļaus samazināt kaitīgo CO2 izmešu daudzumu atmosfērā par 20milj. tonnām gadā, ietaupīs 10 mljrd. eiro gadā par degvielu un, protams, arī paaugstinās drošību uz ceļiem.

atdalosa_stripa.jpg

1 SKAŅAS VILNIS

2 SKAŅAS VIĻŅI

3 SKAŅAS VIĻŅI

1 SKAŅAS VILNIS

2 SKAŅAS VIĻŅI

3 SKAŅAS VIĻŅI

Trokšņa līmenis

***

Jaunie noteikumi ir jāpiemēro visās Eiropas savienības valstīs jebkura veida automašīnu riepām, izņemot:

  • atjaunotajām riepām;
  • riepām ar radzēm un tām, kas paredzētas kā rezerves riepas;
  • sacensību riepām;
  • profesionālajām bezceļu riepām;
  • riepām ar diametru līdz 10” un vairāk 25”;
  • riepām ar ātruma indeksu līdz 80 km/h;
  • automašīnām ar pirmo reģistrācijas datumu līdz 1990.gada 1.oktobrim.
« atpakaļ




hankook
vredestein
nexen
maxxis